FRUITA DE TEMPORADA. ALBERCOC

ALBERCOCS (Prunus Armeníaca)

Fruita de la família de les Rosàcies, de forma gairebé esfèrica de color groc ataronjat. El tacte de la pell és suau i sembla de vellut. La llavor interior és de color marró i té forma d’ametlla. El diàmetre és proper als 3 o 4 cm.

Tot i que hi ha controvèrsia, l’origen de l’albercoc se situa a la Xina, on l’anomenaven “sing”. El nom però tal i com és coneix ara, prové de l’àrab “El-Barquaq”.

Varietats: Canino, Corbato, Galta Roja, Moniqui, Tadeo, Ginesta, Mauricio, Búlida i de Toledo (amb la llavor dolça), entre d’altres.

Curiositat: En general dins un mateix arbre els  fruits situats al sud són més rics en vitamines que els orientats al nord, els de la cúspide més rics que els de les faldes i els exteriors més rics que els interiors.

 Usos culinaris: per gaudir del benefici de les seves propietats la millor manera de consumir-los és frescos. Però també és una fruita que ens dona molt de joc, tant en plats dolços com salats. Tarta tatin, quiche d’albercocs, gelat, sorbet, crema, confitura, melmelada, en carpaccio, en tàrtar, macedònia, etc. A la cuina salada és un excel·lent guarnició o farcit de carns, tant blanques com vermelles, ingredient de vinagretes, etc.

 Propietats nutricionals: és una fruita baixa en calories, i molt rica en vitamines i minerals. És astringent quan és consumeix fresca, molt adequada per estats de deshidratació i laxant quan està seca, eficaç pel restrenyiment. Molt rica en carotenoides precursors de la vitamina A, molt recomanable per millorar la visió i mantenir la pell en bon estat, evitant que es torni seca i rugosa. El seu consum ajuda a la prevenció d’afeccions cutànies, del sistema respiratori, hipertensió i malalties coronaries. Afavoreix, gràcies al seu contingut en coure, la producció d’hematies, molt adient en estat d’anèmia.  També ajuda a prevenir diversos tipus de càncers, com el d’estomac i pulmó.

Composició nutricional (100g): Energia 45,80Kcal, 88,90g Agua, 0,88g de Proteïnes, 8,50g de Carbohidrats, 0,10g de Lípids, 0,10g AGS, 0,04g AGMI, 0,02g AGPI ω3, 1,50mg de Fibra vegetal, 16mg de Calci, 279mg de Potassi, 0,50μg Iodo, 21mg de Fòsfor, 0, 13mg de Coure,6mg Vit.C, i 280mcg de Eq.Retinol, 1.619mcg Carotenoids. Contingut de sucres: 1,90% Glucosa, 0,40%Fructosa i 4,40% Sacarosa.

Autora: Neus Zanuy Velao.

Bibliografia:
– R.M. Ortega y otros. La composición de los alimentos. UCM Editorial Complutense, S.A. ISBN: 978-84-7491-776-5
– GUÍA  DE LAS MEJORES  FRUTAS HORTALIZAS
Ediciones de Horticultura, S.L. Gobierno de España, Ministerio de Medio Ambiente. ISBN:84-87729-72X
– 5 al dia .Coneix les fruites i les hortalisses[Citat 27/06/2012] Disponible a :
http://www.5aldia.es/ca/az_fitxa.php?id=25&letra=A
– I. Astiasarán i J.A. Martínez. ALIMENTOS COMPOSICIÓN Y PROPIEDADES. McGraw-Hill – INTERAMERICANA DE ESPAÑA, SAU. Madrid. ISBN: 84-486-0305-2
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s